Kompendium wiedzy o rozwijaniu umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Publikacja zawiera scenariusze zajęć.

Liczba stron: 268
Format: B5
Rok wydania: 2021
Oprawa: miękka
Kod produktu: 9788366491526
Kupiło 8 osób
Nasza cena: 79,00zł
Emocje komunikacja akceptacja. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym dodano do koszyka
Wybierz wariant produktu
W koszyku
  • Wysyłamy w 48h (w magazynie)
  • Koszt dostawy: od 13,00zł
  • 3950 pkt. w prog. lojalnościowym

Emocje komunikacja akceptacja. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym

Difin

Lasota Agnieszka, Jońca SM Dominika

Program profilaktyczno-terapeutyczny ze scenariuszami zajęć z zakresu kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci.

Każdy rodzic, wysyłając dziecko do szkoły, wyposaża go w plecak, który pomieści książki, zeszyty, piórnik, a nawet drugie śniadanie. Z pewnością każdy rodzic chciałby też umieścić w plecaku dziecka pewne kompetencje i umiejętności, takie jak:

  • poczucie wartości,
  • dobre relacje z rówieśnikami,
  • adekwatną samoocenę,
  • zdolność wyrażania emocji,
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów,
  • asertywność,
  • czy motywację do nauki.

Większość rodziców może nawet myśli, że ich dziecko to wszystko potrafi, ale z biegiem czasu zaczynają dostrzegać, że ich oczekiwania nie pokrywają się z rzeczywistością. Również dla dziecka konfrontacja ze szkolnymi obowiązkami może okazać się zbyt trudna.

Powstanie programu profilaktyczno-terapeutycznego dla uczniów w młodszym wieku szkolnym jest odpowiedzią na coraz częściej widoczne przez specjalistów problemy w zakresie kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci, zwłaszcza tych rozpoczynających edukację na etapie szkolnym.

Wiele z proponowanych scenariuszy mogą wykorzystać specjaliści w pracy terapeutycznej z dziećmi o specyficznych potrzebnych edukacyjnych. Założeniem programu była realizacja scenariuszy w pracy grupowej dzieci, natomiast Autorki zachęcają także do wykorzystywania pomysłów i materiałów zawartych w książce także do pracy indywidualnej (np. w pracy z emocjami, czy samooceną).

Scenariusze można realizować zarówno stacjonarnie, w klasie szkolnej, jak również podczas spotkań grupowych online, które w obecnym czasie stały się naturalną zastępczą drogą komunikacji i podtrzymywania relacji interpersonalnych. W dzisiejszym świecie, bogatym w nowe technologie i łączność cyfrową, niejednokrotnie obserwuje się paradoksalnie trudności w relacjach międzyludzkich. Dzieci, które najpierw wybierały autoizolację pod wpływem fascynacji telefonem, Internetem, światem wirtualnym, obecnie są jeszcze mocniej na nią skazane przez problemy związane z pandemią, jaka ogarnęła cały świat. Ogromnego znaczenia nabiera zatem opanowanie przez dzieci od najmłodszych lat umiejętności pracy w zespole, radzenia sobie z własnymi emocjami, postawy asertywności czy nabycie kompetencji rozwiązywania konfliktów.

Uzupełnieniem książki są karty pracy Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy.

Recenzje 

Uważam, że książka jest wysoce wartościowym opracowaniem zawierającym bardzo interesujące propozycje dla praktyki pedagogicznej. Publikacja ma wyraźny wymiar praktyczny, jak i poznawczy. (…) Niniejsza książka może stanowić także źródło wiedzy dla każdego, komu leży na sercu dobro dzieci. Zebrane w niej informacje przekazane zostały w przejrzysty sposób w oparciu o bardzo trafnie dobraną aktualną literaturę. Moim zdaniem, nie ma obecnie na rynku wydawniczym wielu pozycji, które stanowiłyby tak rzetelnie opracowane kompendium wiedzy o rozwijaniu umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jest to niewątpliwie cenny projekt w kontekście potrzeb praktyki pedagogicznej edukacyjnej, wychowawczej i psychologicznej.

- Dr hab. Marta Czechowska-Bieluga, prof. uczelni

O Autorce

Agnieszka Lasota - doktor psychologii, psycholog dziecięcy, socjoterapeutka, trenerka, nauczyciel akademicki. Posiada doświadczenie w pracy w przedszkolach oraz w ośrodkach wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. Współpracuje z fundacją Uniwersytet Dzieci w Krakowie, gdzie prowadzi cykliczne warsztaty dla uczniów, rozwijające kompetencje emocjonalne i społeczne. Realizuje szkolenia dla pedagogów oraz psychologów i terapeutów z zakresu psychologii dziecka, komunikacji, emocji i edukacji szkolnej. Jest autorką 7 książek oraz ponad 50 artykułów naukowych.


Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu

 

Niniejszy opis podlega ochronie w myśl Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabrania się kopiowania oraz rozpowszechniania zdjęć i opisu (w całości lub w części) bez zgody właściciela strony.



Tagi: trening umiejętności społecznychemocjetustrening umiejętnościumiejętności społeczneprzedszkolerelacjekomunikacjaterapia

Zaproponuj swój Tag dla tego produktu

Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1. Rozwój kompetencji emocjonalnych w średnim i późnym dzieciństwie


1.1. Pojęcie emocji
1.2. Zdolność reprezentacji emocji w dzieciństwie
1.3. Nabywanie kompetencji emocjonalnych przez uczniów
1.4. Doświadczanie trudnych emocji w młodszym wieku szkolnym
Doświadczanie strachu przez dzieci
Przeżywanie przez dzieci złości
Rozmowa i modelowanie – sposoby na trudne emocje

Rozdział 2. Rozwój kompetencji społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym

2.1. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych
2.2. Wzory zachowań społecznych uczniów 
2.3. Znaczenie samopoznania dla rozwoju społecznego 
2.4. Obszary rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych

Rozdział 3. Praca w grupie jako forma wspomagania rozwoju i terapii 

3.1. Istota pracy w grupie
3.2. Procesy grupowe 
3.3. Metody i techniki wykorzystywane w pracy z grupą

Rozdział 4. Kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci 6-letnich. Badania własne

4.1. Metodologia badań własnych
Przedmiot i cele pracy
Metody, narzędzia badawcze oraz grupa badana
4.2. Wyniki badań własnych
Trudności dzieci w zakresie umiejętności społecznych i emocjonalnych
Częstotliwość zgłaszanych zaleceń w pracy z dzieckiem dotyczących rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych
4.3. Wnioski z przeprowadzonych badań

Rozdział 5. Projektowanie programu profilaktyczno-terapeutycznego

5.1. Diagnoza potrzeb uczestników
5.2. Ogólna charakterystyka programu profilaktyczno-terapeutycznego– „Plecak szczęśliwego ucznia”
5.3. Idea scenariuszy zajęć programu „Plecak szczęśliwego ucznia”
5.4. Bloki tematyczne i cele zajęć

Rozdział 6. Scenariusze zajęć w ramach programu „Plecak szczęśliwego ucznia”

6.1. Scenariusze realizujące temat I – tworzenie i integracja grupy

Zajęcia 1.1. W krainie zabawy – poznajmy się
Zajęcia 1.2. W krainie zabawy – rozpoczynamy wspólne podróżowanie
Zajęcia 1.3. W krainie dobrego słuchania – jak dobrze słuchać?
Zajęcia 1.4. W krainie dobrego słuchania – słucham cię, słuchaj mnie 
Zajęcia 1.5. W krainie dobrego słuchania – potrafimy słuchać
Zajęcia 1.6. W krainie dobrych manier – normy i zasady w grupie
Zajęcia 1.7. W krainie dobrych manier – proszę, dziękuję
Zajęcia 1.8. W krainie dobrych manier – kultura w zachowaniu

6.2. Scenariusze realizujące temat II – poznawanie siebie samego i innych

Zajęcia 2.1. W krainie poznawania siebie – autoprezentacja
Zajęcia 2.2. W krainie poznawania siebie – autoprezentacja II
Zajęcia 2.3. W krainie poznawania siebie – wiadomości o mnie 
Zajęcia 2.4. W krainie poznawania siebie – otwartość  wobec innych
Zajęcia 2.5. W krainie poznawania siebie – mocne strony
Zajęcia 2.6. W krainie poznawania siebie – jaka/jaki jestem?
Zajęcia 2.7. W krainie poznawania siebie – balonowe „ja”
Zajęcia 2.8. W krainie poznawania siebie – książeczka o mnie

6.3. Scenariusze realizujące temat III – relacje z innymi


Zajęcia 3.1. W krainie przyjaźni – postawa koleżeńska
Zajęcia 3.2. W krainie przyjaźni – profil grupowy 
Zajęcia 3.3. W krainie przyjaźni– supermoce i słabości
Zajęcia 3.4. W krainie przyjaźni – potrzeby innych
Zajęcia 3.5. W krainie przyjaźni – wspólna opowieść

6.4. Scenariusze realizujące temat IV – świat emocji i uczuć


Zajęcia 4.1. W krainie emocji – rozpoznawanie i nazywanie emocji i uczuć
Zajęcia 4.2. W krainie emocji – co czuję ja? co czujesz ty? 
Zajęcia 4.3. W krainie emocji – stworki 
Zajęcia 4.4. W krainie emocji – uczucia się zmieniają
Zajęcia 4.5. W krainie pozytywnych emocji – empatia
Zajęcia 4.6. W krainie pozytywnych emocji – wdzięczność
Zajęcia 4.7. W krainie pozytywnych emocji – odczuwamy wdzięczność
Zajęcia 4.8. W krainie negatywnych emocji – złość piękności szkodzi
Zajęcia 4.9. W krainie negatywnych emocji – dlaczego się  złościmy?
Zajęcia 4.10. W krainie negatywnych emocji – czy strachu trzeba się bać?
Zajęcia 4.11. W krainie negatywnych emocji – jestem odważny
Zajęcia 4.12. W krainie emocji – okna emocji
Zajęcia 4.13. W krainie emocji – kapelusz uczuć
Zajęcia 4.14. W krainie emocji – gramy z emocjami

6.5. Scenariusze realizujące temat V – komunikacja w grupie


Zajęcia 5.1. W krainie komunikacji – skuteczna komunikacja
Zajęcia 5.2. W krainie komunikacji – jak mówić, by nas słuchano?
Zajęcia 5.3. W krainie komunikacji – mosty zamiast murów 
Zajęcia 5.4. W krainie komunikacji – asertywność w praktyce 
Zajęcia 5.5. W krainie komunikacji – rozwiązywanie konfliktów 
Zajęcia 5.6. W krainie komunikacji – smoki są wśród nas
Zajęcia 5.7. W krainie komunikacji – współpraca zamiast rywalizacji

6.6. Scenariusze realizujące temat VI – zamknięcie pracy z grupą


Zajęcia 6.1. W krainie wspomnień – podsumowanie zajęć 
Zajęcia 6.2. W krainie wspomnień – mój plecak 
Zajęcia 6.3. W krainie wspomnień – prezent

Zakończenie
Literatura cytowana
Noty autorskie 

  • BOŻENA OLESZKO napisała/napisał:
    praktyczna wiedza , którą wykorzystuję w codziennej pracy. Gotowe programy z dostosowaniem do wieku i potrzeb. Polecam
    Zalety:
    Gotowe programy z dostosowaniem do wieku i potrzeb. Polecam
    Wady:
    brak
    14.12.2023

Tylko osoby, które kupiły dany produkt mogą dodać opinię.