Metoda integracji sensorycznej - we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego
Liczba stron: | 156 |
Format: | A5 |
Rok wydania: | 2013, wydanie III |
Oprawa: | miękka |
Kod produktu: | 9788371344022 |
Metoda integracji sensorycznej - we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego
–Harmonia
–Odowska-Szlachcic Bożenna
Książka ta przeznaczona jest dla terapeutów integracji sensorycznej. W przystępny, a jednocześnie fachowy sposób Autorka wyjaśnia, na czym polegają uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, z jakimi dysfunkcjami się one wiążą i jak się przejawiają.
W książce znajduje się też dokładny opis metody integracji sensorycznej oraz wyjaśnienie, na czym polega jej skuteczność. Autorka skupiła się na opisie zaburzeń mowy i dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci z zespołem Downa, autyzmem wczesnodziecięcym, mózgowym porażeniem dziecięcym i upośledzeniem umysłowym.
W drugiej części książki znajdują się praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystania metody SI w pracy z dzieckiem, m.in. opisy konkretnych dysfunkcji i bogaty zbiór korygujących je ćwiczeń.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu
Niniejszy opis podlega ochronie w myśl Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabrania się kopiowania oraz rozpowszechniania zdjęć i opisu (w całości lub w części) bez zgody właściciela strony.
Tagi: rozwój mowy, logopedia, sensoryczna, niepełnosprawność intelektualna, opóźniony rozwój mowy, sensoryka, komunikacja, pomoce logopedyczne, integracja sensoryczna, specjalne potrzeby edukacyjne
Zaproponuj swój Tag dla tego produktu
Spis treści:
CZĘŚĆ I. Teoretyczne aspekty metody integracji sensorycznej
w stymulacji rozwoju mowy
Rozdział 1. Charakterystyka i ocena zaburzeń w rozwoju mowy
u dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego
1.1. Podstawy rozwoju mowy i ocena umiejętności komunikacyjnych
1.2. Charakterystyka mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego
układu nerwowego
Rozdział 2. Metoda integracji sensorycznej
2.1. Historia powstania metody i jej podstawowe założenia
2.2. Przyczyny zaburzeń procesów integracji sensorycznej i zakres
stosowania metody integracji sensorycznej
2.3. Charakterystyka podstawowych systemów zmysłowych
2.4. Metodologiczne założenia teorii integracji sensorycznej
2.5. Poziomy integracji sensorycznej a rozwój mowy
2.6. Diagnoza procesów integracji sensorycznej
2.7. Terapia procesów integracji sensorycznej
Rozdział 3. Wczesne wykrywanie zaburzeń w komunikacji
i dysfunkcji oralno-twarzowych w oparciu o metodę integracji
sensorycznej
3.1. Znaczenie mechanizmów odruchowych w rozwoju mowy
3.2. Rola raczkowania w procesie rozwoju mowy i w kształtowaniu się
funkcji wzrokowych
3.3. Znaczenie układu limbicznego, zmysłu powonienia i smaku
w rozwoju mowy
3.4. Charakterystyka i rozpoznawanie zaburzeń oralno-twarzowych
3.5. Ocena funkcji percepcyjno-motorycznych (wskaźniki rozwojowe)
3.6. Reakcje na bodźce sensoryczne pod kątem diagnozy i terapii
zaburzeń w zakresie komunikacji
3.7. Kwestionariusz rozwoju mowy i zdolności komunikacyjnych
u dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego
Rozdział 4. Charakterystyka i zaburzenia mowy oraz dysfunkcje
procesów integracji sensorycznej u dzieci z chorobami układu
nerwowego
4.1. Uwarunkowania zaburzeń mowy u dzieci z chorobami układu
nerwowego
4.2. Zaburzenia procesów integracji sensorycznej u dzieci
z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego
4.3. Charakterystyka i zaburzenia mowy u dzieci z zespołem Downa
4.4. Charakterystyka i zaburzenia mowy w autyzmie
wczesnodziecięcym
4.5. Charakterystyka i zaburzenia mowy w mózgowym porażeniu
dziecięcym
4.6. Charakterystyka i zaburzenia mowy u dzieci upośledzonych
umysłowo
4.7. Ogólne cele i kierunki wspomagania rozwoju mowy czynnej
CZĘŚĆ II. Praktyczne zastosowanie metody SI w stymulacji rozwoju
mowy
Rozdział 5. Wybrane aspekty terapii integracji sensorycznej we
wspomaganiu rozwoju mowy
5.1. Rozwijanie komunikacji niewerbalnej – ćwiczenia wspomagające
(w oparciu o metodę Weroniki Sherborne)
5.2. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne
5.3. Propozycje ćwiczeń normalizujących bazowe systemy zmysłowe
5.4. Przejawy i terapia zachowań stereotypowych
5.5. Techniki terapeutyczne stymulujące systemy zmysłowe
i wspomagające rozwój mowy
5.6. Ogólne zasady optymalizacji poziomu aktywności sensorycznej
Rozdział 6. Sensomotoryczna stymulacja systemów zmysłowych,
sfery oralnej i narządów artykulacyjnych
6.1. Ogólny zakres wspomagania rozwoju mowy – techniki
terapeutyczne stymulujące bazowe systemy zmysłowe
6.2. Stymulacja sensomotoryczna sfery oralno-twarzowej
6.3. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego
6.4. Ćwiczenia oddechowe bierne i czynne
6.5. Nadmierne ślinienie się – strategie terapeutyczne
6.6. Wspomaganie i rozwój mowy czynnej
6.7. Przykładowa sekwencja domowego programu wspomagającego
komunikację werbalną
6.8. Zestawy ćwiczeń do wielozmysłowej stymulacji sensorycznej
6.9. Wskazówki dla terapeutów, logopedów i rodziców