Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci
Metody diagnozowania funkcji poznawczych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
| Liczba stron: | 472 |
| Format: | B5 |
| Rok wydania: | 2013 |
| Oprawa: | miękka |
| Kod produktu: | 9788393168521 |
Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci
–Centrum Metody Krakowskiej
–Cieszyńska Jagoda
Książka Jagody Cieszyńskiej-Rożek poświęcona jest tzw. Metodzie Krakowskiej, czyli terapii edukacyjnej dzieci z zaburzeniami mowy. Autorka przedstawia w niej zupełnie nowe podejście w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Książka adresowana jest w głównej mierze do:
- logopedów
- terapeutów
- psychologów
- pedagogów
- rodziców / dziadków dzieci z problemami rozwoju funkcji poznawczych
Pierwsza część to charakterystyka rozwoju dziecka (0-6 lat) oraz prezentacja trzech koncepcji terapeutycznych. Część druga prezentowanej publikacji zawiera metody diagnozy funkcji poznawczych u dzieci. W ostatniej części znajdziemy szczegółowe omówienie 17 elementów wchodzących w skład Metody Krakowskiej.
Wybrane zagadnienia poruszone w książce:
- źródła komunikacji językowej
- wpływ środowiska na rozwój dziecka
- rola języka w rozwoju poznawczym
- diagnoza zaburzeń rozwojowych
- opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy
- wady wymowy
- alalia
- afazja u dzieci
- zaburzenia słuchu
- zespół Downa
- zespół Aspergera
- autyzm
- podstawowe elementy Metody Krakowskiej
- Symultaniczno-Sekwencyjna Metoda Nauki Czytania
- terapia funkcji wzrokowych
- stymulacja funkcji motorycznych
- rola zabawy w kształtowaniu języka
- kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- logoterapia
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu
Niniejszy opis podlega ochronie w myśl Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabrania się kopiowania oraz rozpowszechniania zdjęć i opisu (w całości lub w części) bez zgody właściciela strony.
Tagi: logopedia, przedszkole, autyzm, koncentracja, asperger, integracja sensoryczna, sensoryka, diagnoza, cieszyńska, sekwencje
Zaproponuj swój Tag dla tego produktu
Spis treści:
Podstawy teoretyczne
I. Czego uczą nas dzieje człowieka na Ziemi?
1. Od narzędzia do symbolu.
2. Źródła komunikacji językowej.
3. Rozwój pisma.
II. Wpływ środowiska na rozwój dziecka.
1. Biologia, środowisko wewnętrzne i zewnętrzne a kształtowanie się procesów neurogenezy.
2. Etapy rozwoju funkcji poznawczych.
3. Formowanie się dominacji stronnej.
4. Wpływ wysokich technologii na funkcje lewej półkuli mózgu.
5. Rola języka w rozwoju poznawczym.
III. Poszukiwanie metod terapeutycznych.
1. Wyjaśnienia terminologiczne.
2. Koncepcje behawioralne.
3. Koncepcje neopsychoanalityczne.
4. Koncepcje humanistyczne.
5. Jatrogenne techniki terapii.
6. Teoria umysłu.
7. Deficyt uwagi.
8. Jak założenia mentalne formują błędne wnioskowanie.
Zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych i komunikacji językowej.
I. Diagnoza zaburzeń rozwojowych.
1. Podstawy teoretyczne.
2. Rozwiązania praktyczne.
II. Wybrane zakłócenia formowania się struktur poznawczych.
1. Bilingwizm i wielojęzyczność.
2. Opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy.
3. Wady wymowy.
4. Zagrożenie dysleksją.
5. Jąkanie dziecięce.
6. Alalia.
7. Alalia z komponentem ze spektrum autyzmu lub zespołu Aspergera.
8. Afazja dziecięca.
9. Afazja u dzieci.
10. Zaburzenia słuchu.
11. Zespół Downa.
12. Zespół Aspergera.
13. Autyzm.
Metoda Krakowska
I. Dlaczego Metoda Krakowska?
1. Rola stymulacji symbolicznej w formowaniu się struktur poznawczych.
II. Neurobiologiczne podstawy terapii prowadzonej metodą krakowską.
1. Neuroplastyczność układu nerwowego.
2. Współczesne poglądy na mechanizm uczenia się.
3. Uczenie się a rozwój.
III. Podstawowe elementy Metody Krakowskiej.
1. Stymulacja słuchowa.
2. Komunikacja niewerbalna.
3. Technika komunikacyjna – dialog
4. Programowanie języka.
5. Dziennik wydarzeń.
6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania.
7. Terapia funkcji wzrokowych.
8. Stymulacja funkcji motorycznych.
9. Wybór dominującej ręki.
10. Rola zabawy w kształtowaniu języka.
11. Stymulacja lewej półkuli mózgu.
12. Kształtowanie zachowań społecznych.
13. Poznanie wielozmysłowe – bodźce zapachowe i smakowe.
14. Stymulacja pamięci.
15. Ćwiczenia kategoryzacji.
16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
17. Logoterapia.
18. Metoda Krakowska – dane statystyczne.
-
Książka przydatna dla studentów i początkujących logopedów, dobrze ułożone treści , przejrzysta, dużo przydatnych ilustracji do czytanego tekstu.Zalety:Pomimo tego że oprawa cienka to nie rozlatuje się .Wady:Cena - uważam , że troszeczkę za wysoka