Niezwykłe spotkania. Wokół godzin wychowawczych
Pomysły Anny Konarzewskiej na niezwykłe lekcje wychowawcze.
| Liczba stron: | 312 |
| Format: | 14,5 x 20,5 cm |
| Rok wydania: | 2022 |
| Oprawa: | miękka |
| Kod produktu: | 9788366748194 |
Niezwykłe spotkania. Wokół godzin wychowawczych
–Oficyna Wydawnicza Logos
–Konarzewska Anna
Anna Konarzewska, autorka bestsellerowej książki Być (nie)zwykłym wychowawcą, wraca z nową publikacją!
W książce (Nie)zwykłe spotkania. Wokół godzin wychowawczych autorka dzieli się m.in. pomysłami na niezwykłe lekcje wychowawcze. Przy wprowadzeniu do każdego z 32 scenariuszy znajdziemy opis narzędzi, metod i celów lekcji.
Publikacja otrzymała patronat Instytutu Praw Dziecka oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia im Janusza Korczaka i została już doceniona przez wielu wychowawców.
Pomysły na godziny wychowawcze
A tak sama Autorka pisze o swojej ksiażce:
W maju 2019 roku wydałam pierwszą część książki Być (nie)zwykłym wychowawcą. To było dla mnie ogromne przeżycie. Nie zdawałam sobie sprawy z tego, że ta publikacja zyska taką popularność wśród nauczycieli w całej Polsce. (...) Pierwszą książkę napisałam, bo czułam taką potrzebę. Godziny wychowawcze od lat były zaniedbywane w edukacji, spychane na jej margines. Nieliczni przywiązywali do nich wagę. Mam nadzieję, że i druga część zdobędzie Waszą sympatię. Obie napisałam z potrzeby dzielenia się pasją. Do publikacji każdej z nich podchodziłam z pokorą, uwagą i wrażliwością. Obie reprezentują moje myślenie o edukacji i roli współczesnego nauczyciela-wychowawcy.
(...) W tym wydaniu znajdziecie wspaniałe ilustracje autorstwa Vitii Hoffmann oraz karty myślografii w jej wykonaniu, które zdecydowanie ubarwią Wasze zajęcia z młodymi ludźmi. Książkę możecie czytać, jak chcecie. Jeśli chodzi o scenariusze, to pamiętajcie, że to tylko scenariusze. Nie musicie ich w całości realizować ze swoimi klasami. Znacie swoich uczniów, wiecie, w jakim tempie pracują, co ich interesuje, jakie mają potrzeby. Wybierzcie z tych lekcji to, co ważne dla Was i Waszych uczniów.
(...) Tylu, ilu nauczycieli pasjonatów – innowatorów, tyle różnych dróg poszukiwań. Jednak większość zwraca swoją uwagę w stronę RELACJI, bo edukacja to relacja. (...) Nauczyciel, który nie zbuduje odpowiednich relacji z uczniami, nigdy nie przekaże im wiedzy. Może się dwoić i troić, może ukończyć sto różnych fakultetów, kursów i szkoleń, ale bez tworzenia atmosfery i relacji niczego nie nauczy młodego człowieka. Tak, nikt nas tego na studiach nie nauczył, dlatego tak ważne jest, abyśmy uczyli się tych umiejętności z własnych doświadczeń, z własnych potyczek oraz refleksji.
– Ze Wstępu
Nauczyciel powinien mieć swój świat, z własnymi uczuciami, pragnieniami i potrzebami. Mało tego – dobrze by było, gdyby potrafił tym światem wewnętrznym dzielić się ze swoimi uczniami. Należy zdać sobie sprawę z tego, że codziennie podlegamy krytycznej obserwacji uczniowskiej, a to, jakimi ludźmi jesteśmy, najbardziej interesuje podopiecznych i wywiera największy wpływ na ich rozwój osobowy. Nauczyciel, który nie podejmie próby poznania siebie i zaakceptowania siebie oraz swojej przeszłości, swojego dzieciństwa, nigdy nie będzie dobrym pedagogiem. Najpierw trzeba zmierzyć się z własnymi lękami, wewnętrznymi smokami, aby być wspierającym wychowawcą.
- fragment książki
Zobacz także publikację Anny Konarzewskiej Być (nie)zwykłym wychowawcą
Scenariusze godzin wychowawczych
O Autorce
Anna Konarzewska – niestrudzona, stale dokształcająca się edukatorka, tutorka i polonistka. Kreatywna, pełna pasji i energii dyplomowana nauczycielka oraz wychowawczyni. Należy do społeczności Superbelfrów RP oraz jest Ambasadorką Wiosny Edukacji. Blogerka Być nauczycielem... – strony, za pomocą której inspiruje pedagogów na całym świecie, od Ameryki, przez Europę, po Azję. W 2020 roku jej blog otrzymał wyróżnienie od Twinkl. Został wpisany na listę top blogów kulturowo-językowych w Europie.
Liderka gdańskiego projektu edukacyjnego Kreatywna Pedagogika, w ramach którego prowadzi warsztaty dla nauczycieli, dzieląc się swoją wiedzą, motywacją i doświadczeniem. Wykładowca w Ateneum – Szkole Wyższej w Gdańsku na kierunku Innowacyjne i kreatywne metody pracy z uczniem. Współpracuje również z Uniwersytetem Jagiellońskim w ramach projektu "Profesjonalny polonista. Praktyka i personalizacja".
Od 2020 roku należy do społeczności MIEE (Microsoft Inno- vative Educator Expert), która zrzesza najbardziej innowacyjnych i przedsiębiorczych nauczycieli z całego świata. Finalistka prestiżowych ogólnokrajowych konkursów: Nauczyciel Roku 2021 oraz Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” w 2021 roku.
Anna Konarzewska prowadzi liczne webinary, szkolenia, warsztaty dla nauczycieli, studentów oraz uczestniczy w wielu krajowych i międzynarodowych konferencjach poświęconych edukacji. Uczy przez zachwyt, prowokację, refleksję i działanie, łącząc w ten sposób dydaktykę języka polskiego z wychowaniem i przygotowaniem uczniów do życia. Jej dialog z uczniami opiera się na pedagogice Janusza Korczaka.
Niniejszy opis podlega ochronie w myśl Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabrania się kopiowania oraz rozpowszechniania zdjęć i opisu (w całości lub w części) bez zgody właściciela strony.
Tagi: WitamyRokSzkolny, scenariusze zajęć, scenariusze
Zaproponuj swój Tag dla tego produktu
SPIS TREŚCI
I. Wstęp. Waga relacji
II. Metafory nauczania, czyli jak widzę szkołę
III. Moje „dlaczego”?
IV. Wychowawca w ujęciu Korczakowskim
V. O kulturze błędu w edukacji, czyli nie taki wiel(BŁĄD) straszny
VI. O pokorze i odwadze w edukacji
VII. O sile empatii w edukacji
VIII. O życiu nauczyciela pasjonata
IX. Quo vadis, szkoło?
X. Wysłuchajmy uczniów. Jak uczniowie widzą rolę wychowawcy oraz godzin wychowawczych?
XI. Współpraca z rodzicami
1. Kilka słów wstępu
2. „Roszczeniowy rodzic” – z mojego punktu widzenia
3. Jak rozmawiać z rodzicem, kiedy pojawiają się problemy?
4. Jak zorganizować pierwsze spotkanie z rodzicami i zadbać o relacje z nimi?
5. Warsztaty – wartościowa współpraca z rodzicami oparta na edukacji
6. Co twierdzą rodzice o współczesnej roli wychowawcy i szkoły?
XII. Nauczyciele i eksperci o roli wychowawcy i godzin wychowawczych w edukacji
XIII. Pomysły na lekcje wychowawcze:
1. Sztuka komunikacji:
• Co ma piernik do wiatraka, czyli o podstawach komunikacji międzyludzkiej
• O żyrafie i szakalu w naszej codzienności
• Jakim kolorem jestem? Poznajemy swój temperament
2. Moje zdrowie i relacje z innymi
• Czy wiesz, co jesz? O suplementach
• Nie taki błąd straszny, jak go malują
• Nie oceniaj po okładce! Dlaczego ludzie oceniają?
• Jak radzić sobie z hejtem?
• Jak zadbać o swój dobrostan?
• O mocy pomagania... Miłość jest magiczna
3. W świecie emocji
• Porozmawiajmy o emocjach
• Kiedy najesz się wstydu
• Kiedy puszczają Ci nerwy... Jak radzić sobie z gniewem?
• Strach ma wielkie oczy
• O praktykowaniu wdzięczności
• Lęk jest tak duży, jak zdecyduje Twój umysł
4. Poczucie własnej wartości
• Wsiąść do pociągu... czyli udajemy się w podróż samopoznania
• Kim jestem?
• Jak wzmocnić poczucie własnej wartości?
• Polubić siebie
• Poszukujemy złota, czyli odkrywamy swoje mocne strony
• Poczucie sprawczości, relacje z ludźmi a szczęście osobiste
5. W świecie współczesnych kompetencji
• Skąd wiem, że to, co wiem, jest prawdą? O elementach krytycznego myślenia
• Krytyczne myślenie a fake newsy
• Mały trening kreatywności...
• Kreatywność jest w każdym z nas... Obudźmy ją!
• O prokrastynacji... Kiedy odwlekasz...
• Jak się uczyć? Tworzymy bank pomysłów
6. Edukacja globalna
• Natura nie potrzebuje ludzi
• Dokąd zmierzasz, człowieku?
• Kilka słów o kobietach...
• O dyskryminacji, stereotypach i uprzedzeniach...
• Odkrywamy Afrykę
-
Bardzo pomocne.