Program nauczania wychowania fizycznego według nowej podstawy programowej dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Publikacja Program wychowania fizycznego to praktyczne narzędzie dla nauczycieli, które umożliwia planowanie, prowadzenie i ocenianie zajęć ruchowych w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz policealnych. Opracowanie powstało w oparciu o Rozporządzenie MEN z 21 lipca 2025 r., dzięki czemu odpowiada obowiązującym wymogom prawnym i edukacyjnym.
Liczba stron: | 290 |
Format: | 21 x 29 |
Rok wydania: | 2025 |
Oprawa: | miękka |
Kod produktu: | 9788375862119 |
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach przed startem promocji - 90,81zł
Czas promocji: do 31.10.2025
(Pozostało: 10 dni)
Produkt ten można zakupić również
w zestawie:
Program nauczania wychowania fizycznego według nowej podstawy programowej dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych
–Fosze
–Warchoł Krzysztof
Program wychowania fizycznego..., stworzony z myślą o nauczycielach wychowania fizycznego i metodykach, stanowi kompleksowe narzędzie do planowania i prowadzenia zajęć WF we wszystkich typach szkół – od klas I–III po szkoły ponadpodstawowe i policealne.
Autor publikacji położył nacisk na zgodność z Rozporządzeniem MEN z 21 lipca 2025 r. oraz nową podstawą programową, dzięki czemu książka ułatwia zarówno realizację celów edukacyjnych, jak i przeprowadzanie sprawiedliwej oceny osiągnięć uczniów.
Program wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – zgodny z nową podstawą programową
Program doskonale sprawdzi się w pracy:
- nauczycieli wychowania fizycznego prowadzących zajęcia w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych,
- metodyków i dyrektorów szkół, którzy planują realizację zajęć ruchowych w placówce,
- osób odpowiedzialnych za przygotowanie przedmiotowych zasad oceniania i dostosowanie liczby godzin lekcyjnych do celów programowych.
To również praktyczne narzędzie dla osób przygotowujących się do pracy w zawodzie nauczyciela WF.
Książka obejmuje wszystkie etapy edukacji: od edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III), przez klasy IV–VIII, licea i technika, szkoły branżowe I i II stopnia, aż po szkoły policealne.
Program wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – co zawiera publikacja?
Książka obejmuje m.in. koncepcję programu, cele wychowania fizycznego, wymagania szczegółowe dla poszczególnych etapów edukacyjnych, procedury oceniania oraz szczegółowe tematyczne rozkłady materiału. Autor zaplanował liczbę jednostek lekcyjnych tak, by odpowiadała celom programowym i była możliwa do realizacji w różnego typu salach sportowych. Autor uwzględnił również tabele norm sprawności fizycznej, w tym wyniki Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej oraz Testu Coopera, co pozwala nauczycielom na precyzyjne monitorowanie postępów uczniów.
Program jest niezwykle szczegółowy i praktyczny. W książce znajdują się m.in.:
- koncepcja programu wraz z podstawami formalno-prawnymi i merytorycznymi,
- cele wychowania fizycznego dostosowane do wszystkich poziomów edukacji: od edukacji wczesnoszkolnej, przez klasy IV–VIII, licea, technika, szkoły branżowe I i II stopnia, aż po szkoły policealne,
- wymagania szczegółowe dla każdej klasy w poszczególnych etapach edukacyjnych – od klasy I szkoły podstawowej aż do klasy II szkoły branżowej II stopnia,
- przykłady przedmiotowych zasad oceniania z WF, w tym szczegółowe kryteria półroczne i roczne,
- pożądane osiągnięcia dzieci i młodzieży w zakresie sprawności motorycznej, profilaktyki zdrowia, bezpieczeństwa, gier ruchowych i rekreacyjnych,
- tematyczne rozkłady materiału z przypisaną liczbą godzin dla każdej klasy (np. 100 godzin w klasach I–III szkoły podstawowej, 137 godzin w klasach VII–VIII, 92 godziny w klasach IV/V liceum i technikum itp.),
- tabele norm sprawności fizycznej opracowane na podstawie Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej i Testu Coopera,
- przykłady szczegółowych kryteriów oceniania umiejętności ruchowych,
- zestawienia godzin oraz wymagania dla poszczególnych poziomów nauczania, które ułatwiają planowanie całego cyklu edukacyjnego.
Publikacja łączy spójność merytoryczną z elastycznością organizacyjną – proponowane ćwiczenia można realizować w różnych warunkach szkolnych. Jest dostosowana do rzeczywistych możliwości szkół, zapewnia praktyczne procedury osiągania celów wychowania fizycznego, a także ułatwia monitorowanie postępów uczniów dzięki tabelom norm sprawności fizycznej.
Autor zadbał o przejrzystą strukturę – od wstępu i koncepcji programu, przez cele i treści nauczania, po gotowe rozkłady materiału i zasady oceniania. To sprawia, że książka stanowi kompleksowe wsparcie zarówno w codziennej pracy dydaktycznej, jak i w planowaniu długofalowego rozwoju uczniów.
…Na uznanie zasługuje część poświęcona tematycznym rozkładom materiału z wychowania fizycznego. Autor poprawnie, zgodnie z kanonem edukacyjnym, zaproponował tematykę zajęć wychowania fizycznego. Umiejętnie dopasował liczbę jednostek lekcyjnych przewidzianych na realizację określonych celów zajęć, a także wskazał na uzasadnione merytorycznie i użytkowo terminy ich osiągnięcia. Należy podkreślić, że wśród ukazujących się publikacji poświęconych programom nauczania z wychowania fizycznego, przedstawiona do recenzji pozycja stanowi kompleksowe i kompaktowe ujęcie, co podnosi jej wartość merytoryczną oraz praktyczną. Zawarte w niej treści nauczania wychowania fizycznego zostały tak dobrane, aby można je było zastosować prawie w każdych warunkach szkolnych. Większość ćwiczeń zarówno w indywidualnych, jak i zespołowych formach aktywności fizycznej można przeprowadzić bez konieczności korzystania z bogato wyposażonej szkolnej lub środowiskowej infrastruktury sportowej… .
- dr hab. Janusz Zieliński, prof. UR
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu
Niniejszy opis podlega ochronie w myśl Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabrania się kopiowania oraz rozpowszechniania zdjęć i opisu (w całości lub w części) bez zgody właściciela strony.
Zaproponuj swój Tag dla tego produktu
Spis treści
Wstęp
1. Koncepcja programu
- Podstawy formalno-prawne i merytoryczne programu
- Struktura programu
- Odbiorcy programu
2. Cele wychowania fizycznego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
- Edukacja wczesnoszkolna
- II etap edukacji – klasy IV–VIII
- Szkoła branżowa I stopnia
- Szkoła branżowa II stopnia
- Liceum i technikum
- Szkoła policealna
3. Treści nauczania – wymagania szczegółowe
- Edukacja wczesnoszkolna – klasy I–III - Osiągnięcia w zakresie profilaktyki zdrowia i bezpieczeństwa- Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznej- Osiągnięcia w zakresie zabaw i gier ruchowych, gier zespołowych oraz rekreacyjnych
- II etap edukacji – klasy IV–VIII - Klasa IV- Klasa V–VI- Klasa VII–VIII
- III etap edukacji – szkoła branżowa I stopnia - Klasa I–III - III etap edukacji – szkoła policealna- III etap edukacji – liceum, technikum- III etap edukacji – szkoła branżowa II stopnia
4. Procedury osiągania celów i zadań programu
5. Pożądane osiągnięcia dzieci i młodzieży
6. Przykład przedmiotowych zasad oceniania z wychowania fizycznego
- Założenia ogólne
- Wymagania szczegółowe – edukacja wczesnoszkolna klas I–III szkoły podstawowej
- Wymagania szczegółowe w klasie IV szkoły podstawowej
- Wymagania szczegółowe w klasie V szkoły podstawowej
- Wymagania szczegółowe w klasie VI szkoły podstawowej
- Wymagania szczegółowe w klasie VII szkoły podstawowej
- Wymagania szczegółowe w klasie VIII szkoły podstawowej
- Wymagania szczegółowe w klasie I szkoły branżowej I stopnia
- Wymagania szczegółowe w klasie II szkoły branżowej I stopnia
- Wymagania szczegółowe w klasie III szkoły branżowej I stopnia
- Wymagania szczegółowe w klasie I liceum/technikum
- Wymagania szczegółowe w klasie II liceum/technikum
- Wymagania szczegółowe w klasie III liceum/technikum
- Wymagania szczegółowe w klasie IV liceum/technikum
- Wymagania szczegółowe w klasie V technikum
- Wymagania szczegółowe w klasie I szkoły branżowej II stopnia
- Wymagania szczegółowe w klasie II szkoły branżowej II stopnia
- Dodatkowe wymagania na ocenę półroczną lub roczną
- Szczegółowe kryteria oceny półrocznej lub rocznej z wychowania fizycznego
7. Tematyczne rozkłady materiału z wychowania fizycznego
- Klasa I szkoły podstawowej liczba godzin (100)
- Klasa II szkoły podstawowej liczba godzin (100)
- Klasa III szkoły podstawowej liczba godzin (100)
- Klasa IV szkoły podstawowej liczba godzin (131)
- Klasa V szkoły podstawowej liczba godzin (130)
- Klasa VI szkoły podstawowej liczba godzin (130)
- Klasa VII szkoły podstawowej liczba godzin (137)
- Klasa VIII szkoły podstawowej liczba godzin (137)
- Klasa I szkoły branżowej I stopnia liczba godzin (100)
- Klasa II szkoły branżowej I stopnia liczba godzin (100)
- Klasa III szkoły branżowej I stopnia liczba godzin (100)
- Szkoła policealna liczba godzin (100)
- Klasa I liceum/technikum liczba godzin (100)
- Klasa II liceum/technikum liczba godzin (100)
- Klasa III liceum/technikum liczba godzin (92)
- Klasa IV/V liceum/technikum liczba godzin (92)
- Klasa I szkoły branżowej II stopnia liczba godzin (103)
- Klasa II szkoły branżowej II stopnia liczba godzin (103)
8. Tabele norm sprawności fizycznej wg Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej
- Normy Testu Coopera
- Przykłady szczegółowych kryteriów oceniania umiejętności ruchowych
Literatura i źródła
Źródła internetowe