Liczba stron: | 108 |
Format: | A4 |
Rok wydania: | 2012 |
Oprawa: | miękka |
Kod produktu: | 9788393366293 |
Trzecioteścik. Testy kompetencji dla 3 klasy szkoły podstawowej
–Instytut Badań Kompetencji
–Mulawa Janusz
Publikacja pt. Trzecioteścik powstała z myślą o dzieciach, które – poprzez naukę i zabawę – chciałyby rozwinąć swoje kompetencje i umiejętności. Adresatem publikacji są również rodzice i nauczyciele, którzy chcą wspierać dzieci w tych działaniach. Zbiór pięciu testów, zawierających po kilkadziesiąt zadań, jest wygodnym i pożytecznym narzędziem w codziennej pracy dziecka.
Zadania, które znajdują się w testach niniejszej publikacji są zgodne z zapisami nowej „Podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach kształcenia”[1], Zawierają jednak też takie, które poza tę „Podstawę …” wykraczają.
Zadania badają wiedzę i umiejętności z zakresu czterech edukacji:
• polonistycznej,
• matematycznej,
• przyrodniczej,
• technicznej.
W zakresie każdej z tych edukacji wybrane zostały te umiejętności, które wydają się istotne do dalszej nauki dziecka i mają wyraźnie praktyczny charakter. Mają one na celu sprawdzić czy:
w zakresie edukacji polonistycznej uczeń potrafi:
• korzystać z informacji zawartych w różnych tekstach przeznaczonych dla dzieci, między innymi:
- historyjkach obrazkowych, rysunkach, ilustracjach – połączyć je z opisem, zinterpretować, uzupełnić, nadać tytuł, uporządkować, wyeliminować intruza,
- bajkach, opowiadaniach, czasopismach, albumach, encyklopediach – rozpoznawać je po zewnętrznych atrybutach, wskazywać autora i tytuł, wyszukiwać wyrazy i zdania w tekście,
- kalendarzach, instrukcjach obsługi, paragonach, planach lekcji, programach TV – rozróżniać je między sobą, wyszukać i uporządkować zawarte w nich informacje,
- słownikach i encyklopediach – objaśnić znaczenia słów, porządkować je według alfabetu,
- formach użytkowych: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list – rozpoznać je i rozróżnić między sobą,
• analizować i interpretować teksty kultury, czyli:
- w tekście literackim zaznaczyć wybrane fragmenty, określić czas i miejsce akcji,
- wskazać głównych bohaterów, zidentyfikować rozmówców, wyobrazić sobie słowa i myśli bohaterów, ustalić chronologię, wnioskować, interpretować,
• tworzyć wypowiedzi, czyli:
- dostrzec różnicę między literą a głoską, podzielić wyrazy na sylaby, oddzielić wyrazy w zdaniach, zdania w tekście,
- pisać krótkie formy wypowiedzi – opowiadanie, opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie,
- pisać czytelnie, dbać o poprawność gramatyczną i ortograficzną oraz interpunkcyjną,
w zakresie edukacji matematycznej uczeń potrafi:
• liczyć, czyli:
- odliczyć w przód i w tył od danej liczby po 1, dziesiątkami w zakresie 100, setkami w zakresie 1000,
- zapisywać cyframi i odczytywać liczby w zakresie 1000,
- porównywać liczby w zakresie 1000,
• wykonywać działania, czyli:
- dodawać i odejmować liczby w zakresie 100,
- mnożyć i dzielić liczby w zakresie 100,
- rozwiązywać łatwe zadania z niewiadomą w postaci okienka,
- rozwiązywać zadania tekstowe, wymagające jednego działania,
- wykonywać łatwe obliczenia pieniężne,
• mierzyć, czyli:
- mierzyć i zapisywać wynik pomiaru długości, posługiwać się jednostkami: milimetr, centymetr, metr, kilometr,
- zważyć przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram,
- używać określeń: litr, pół litra, ćwierć litra; właściwie szacować i dobierać jednostki miary wagi, ciężaru i pojemności,
• rozpoznawać i porządkować, czyli:
- odczytywać liczby w systemie rzymskim od I do XII,
- porządkować chronologicznie daty, zapisywać daty, wymieniać dni tygodnia i miesiące,
- odczytywać wskazania zegarów wyświetlających cyfry i ze wskazówkami; posługiwać się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta,
- rozpoznawać: koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty; rysować odcinki, obliczać obwody,
- określać położenia obiektów,
- rozpoznawać symetrię, powiększać figury, kontynuować regularność w szlaczkach,
w zakresie edukacji przyrodniczej uczeń:
• zna świat roślin i zwierząt, czyli:
- prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze,
- opisuje życie w wybranych ekosystemach,
- wymienia zwierzęta i rośliny, w tym egzotyczne,
• zna zjawiska przyrodnicze, czyli:
- wyjaśnia zależność zjawisk od pór roku,
- wyjaśnia wpływ zjawisk na życie ludzi, zwierząt i roślin,
w zakresie edukacji technicznej uczeń:
• zna środowisko techniczne, czyli:
- orientuje się w sposobach wytwarzania,
- rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń,
• przedstawia pomysły, planuje kolejne czynności, dobiera materiały i narzędzia.
Niniejsza publikacja odwołuje się do wieloletnich doświadczeń Instytutu Badań Kompetencji w diagnozowaniu osiągnięć uczniów.
Niniejszy opis podlega ochronie w myśl Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabrania się kopiowania oraz rozpowszechniania zdjęć i opisu (w całości lub w części) bez zgody właściciela strony.
Tagi: test, klasa
Zaproponuj swój Tag dla tego produktu