Liczba stron: 132
Format: B5
Rok wydania: 2013, wydanie III
Oprawa: miękka
Kod produktu: 9788380950214
Produkt niedostępny

Podaj swój adres e-mail, a otrzymasz powiadomienie, gdy produkt będzie dostępny ponownie

Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi

Impuls

Jąder Mariola

„[...] książka Marioli Jąder porusza ważną problematykę współczesnej edukacji dziecka. Aktualnie zachodzącym przemianom społecznym i edukacyjnym towarzyszy troska o efekty edukacyjne i ich zgodność z warunkami rzeczywistości społecznej i wymaganiami edukacyjnymi.

[...] Książka składa się z czterech części. [...] W każdej części, zawierającej przykłady pracy z dziećmi, Autorka przedstawia założenia teoretyczne oraz przykłady praktycznych rozwiązań w pracy z dziećmi z zastosowaniem wybranych metod, technik i form organizacyjnych.

Godne podkreślenia jest to, że Mariola Jąder dzieli się z Czytelnikiem wskazówkami i informacjami praktycznymi wynikającymi z własnych doświadczeń, obserwacji i refleksji.

[...] Wiedza na temat podjęty przez Autorkę w recenzowanej książce jest potrzebna przede wszystkim nauczycielom, którzy muszą umieć organizować warunki do wspierania rozwoju dziecka. Niniejsza publikacja stanowi dobry przykład dostarczający nauczycielom sposobów stymulowania, inspirowania, pobudzania aktywności dzieci oraz stwarzania możliwości samodzielnego uczenia się.

Zamieszczone w książce przykłady zabaw z dziećmi oraz wskazówki metodyczne i organizacyjne ich zastosowania przyczynią się zapewne do kreatywności samych nauczycieli".

Z recenzji dr hab., prof. UP Bożeny Muchackiej


Dzisiaj szczególnie trudno nauczycielowi jest zmotywować ucznia do pracy, trudno jest wzbudzić jego zainteresowanie. Świat dziś oferuje młodemu człowiekowi wiele atrakcji. Może on poznawać rzeczywistość za pośrednictwem licznych mediów, już choćby książki czy zabawki są zupełnie inne niż jeszcze przed kilkunastu laty - są kolorowe, łączą w sobie różne rozwiązania techniczne, a wszystko to po to, by jednocześnie uczyć i bawić. Każdy nauczyciel staje zatem przed niezwykle trudnym zadaniem. Jak bowiem w tym tak atrakcyjnym i oferującym tak wiele świecie sprawić, żeby zajęcia szkolne były interesujące? Na to pytanie szukają odpowiedzi ambitni nauczyciele, którzy zdają sobie sprawę z tego, iż dziś nie wystarczą tylko tradycyjne metody nauczania. Interesującą propozycją dla tych właśnie pedagogów, staje się książka Marioli Jąder "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi" (2009, Impuls).


Trafne wydaje się szczególnie spostrzeżenie autorki, iż nauczyciel dziś musi aktywizować wszystkie zmysły ucznia, musi zmotywować go do wzięcia udziału w zajęciach całym sobą. To trudna sztuka, zarówno dla ucznia, jak i dla prowadzącego lekcję. Potrzeba wiele energii i pomysłowości, by sprostać temu zadaniu. Nauczyciel staje się więc dziś kreatorem światów, reżyserem spektaklu, który musi odegrać się podczas jednej lekcji i wzbudzić największe emocje. Książka Marioli Jąder składa się z czterech części, w których autorka w pierwszej kolejności przedstawia problematykę efektywności nauczania, prezentuje najważniejsze pojęcia i charakteryzuje elementy życia ucznia, od których zależy jego motywacja i efektywność pracy samego nauczyciela. W dalszej kolejności poznajemy aktywizujące metody i techniki nauczania, które można wykorzystać na lekcji, chcąc uczynić ją naprawdę atrakcyjną. Nie są to metody nowe, znajdziemy je już w dobrze nam znanych zbiorach metod aktywizujących. Dlatego dla mnie najciekawsze i najbardziej godne uwagi w prezentowanej książce, stały się propozycje scenariuszy zajęć, przykłady przeprowadzania ciekawych zabaw i gier, które pozwalają na aktywizację całej osoby ucznia. Przykładem może być tu scenariusz zabawy "Kolorowa łąka", gdzie dzieci poznają, wszystkimi zmysłami, bogactwo fauny i flory, uczą się przy doskonałej zabawie. Oczywiście to nie jedyny scenariusz, który można znaleźć w książce Marioli Jąder. Prócz scenariuszy autorka przedstawiła wiele wskazówek metodycznych, zaproponowała liczne, inspirujące do tworzenia własnych pomysłów, wskazówki.

Z ogromną przyjemnością biorę do ręki książki takie jak "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi", gdyż stają się one dowodem na to, iż istnieją jeszcze nauczyciele, którzy podczas pracy z dziećmi nie szczędzą pomysłowości i energii, którzy posiadaj taką wyobraźnię i wrażliwość, iż potrafią sprawić, że dzieci będą aktywnie i z uśmiechem na twarzy uczestniczyć w lekcji. Oczywiście propozycje Marioli Jąder każdy nauczyciel może wcielić w życie na swój sposób, dla większości z nich będą one bowiem inspiracją, staną się motywacją do tworzenia własnych pomysłów.

Magdalena Żerek
http://www.klub-litera.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=9420&Itemid=2


Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu

 

Niniejszy opis podlega ochronie w myśl Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabrania się kopiowania oraz rozpowszechniania zdjęć i opisu (w całości lub w części) bez zgody właściciela strony.



Tagi: plastyka

Zaproponuj swój Tag dla tego produktu

Spis treści:

Od autorki

 

Rozdział I

Efektywność – warunki efektywnego uczenia się

 

Czynniki zewnętrzne – egzogenne (środowiskowe)

Czynniki wewnętrzne – endogenne (tkwiące w dziecku)

Co ułatwia uczenie się

 

Rozdział II

Efektywne metody pracy z dziećmi

 

Metoda projektów

Historie starych fotografii

Cztery pory roku

Metoda projektowania okazji edukacyjnych

Scenariusz zabawy „Kolorowa łąka”

Kto pomoże Nieumiałkowi?

Metoda story-line

Konstrukcja scenariusza

Zalety pracy metodą story-line

Poszukujemy zaginionych bajek. Forma opowieści ruchowej

Wakacyjna wyprawa

Metoda synektyki

Metoda pytań

Metody zabawowe

Gry edukacyjne

Gra motywacyjno-wychowawcza

Gry czytelnicze, zespołowe

Konkursy i gry zespołowe

Quiz „Pytanie za pytanie”

Opowiadamy bajki metodą Carla Orffa

Stara bryczka rodzinna

Odwiedzamy planety i wyspy

Rysowana bajeczka

Wiosenna wycieczka – bajka z zadaniami

Metoda ośrodków zainteresowań

Metody ewaluacyjne

Drzewko

Pogoda

Termometr uczuć

Krąży słoik

Zdania prawdziwe i fałszywe

Pytanie za pytanie

 

Rozdział III

Techniki pracy jako narzędzia efektywnych działań z dziećmi

 

Techniki twórczego rozwiązywania problemów

Małe ludziki

Paradoksalna burza mózgów

Metoda projektowania idealnego

Rozwiązywanie problemów drogą skojarzeń

Identyfikacja z obiektem

Rozwiązywanie problemów drogą analogii

Techniki skojarzeniowe

Prowokacje „po” jako narzędzie stymulujące myślenie

(myślenie poboczne)

Techniki przyśpieszonego uczenia się

Mind-mapping (mapy pamięci, mentalne, myślowe)

Łańcuchowa metoda skojarzeń

Zakładkowa metoda zapamiętywania – haki pamięciowe

Techniki dyskusyjne

Dyskusja w kawiarni

Metaplan

Słoneczko

Karty dyskusyjne

Sześć kapeluszy (myślące kapelusze)

Dyskusja panelowa (zwana dyskusją ekspertów lub obserwowaną)

5 z 15 z elementami dyskusji wielokrotnej

Piramida priorytetów

Poker kryterialny

Twoje – moje argumenty

Decyzja należy do ciebie

Obcy przybysz (technika naiwnych pytań)

Debata za i przeciw

Graffiti

Spor z obroną grupy

Przewód sądowy

Kula śniegowa (2 × 4 × 8)

Zgadzam się – nie zgadzam się

Wybory

Metoda 66

Monika, Jan, Anna

Cebula (łożysko kulkowe)

Przesłuchanie

Drzewko decyzyjne

Wywiad

Wywiad z partnerem

Wywiad z grupą

 

Rozdział IV

Efektywne formy organizacyjne w pracy z dziećmi

 

Uczymy się – uczymy innych

Praca w obwodach stacyjnych

Praca w kącikach badawczo-poznawczych

Portfolio

 
Bibliografia

Tylko osoby, które kupiły dany produkt mogą dodać opinię.