Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu. Poradnik dla nauczycieli
Liczba stron: | 96 |
Format: | B5 |
Rok wydania: | 2017 |
Oprawa: | miękka |
Kod produktu: | 9788361339113 |
Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu. Poradnik dla nauczycieli
–Komlogo
–Paluch Anna (red.), Drewniak-Wołosz Elżbieta (red.)
Prezentowana publikacja jest wynikiem pracy zespołu osób od wielu lat zajmujących się problematyką dzieci afatycznych. Specyficzne zaburzenie, dotyczące głównie rozwoju mowy i sprawności językowej, o którym mowa w podręczniku, ma istotny wpływ na proces uczenia się dziecka. W różnym stopniu ujawnia się w toku rozwoju dziecka, towarzysząc mu zwykle przez całe życie. Wiedza o niedokształceniu mowy o typie afazji (specyficznym zaburzeniu języka) jest nie wystarczająco rozpowszechniona wśród rodziców i nauczycieli Ich rolą nie jest diagnozowanie, to pozostawiamy specjalistom. Natomiast to oni zwykle jako pierwsi zauważają trudności dziecka i w głównej mierze wspierają je na co dzień.
Prezentowany poradnik jest próbą dialogu specjalistów z nauczycielami i rodzicami. Autorki dążyły do stworzenia przejrzystego i czytelnego obrazu dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji.
Bardzo cennym fragmentem poradnika jest materiał przygotowany przez rodziców, którzy założyli i prowadzą Fundację dla Osób z Afazją „Wyrazić siebie”. Ta część poradnika jest niezależna. Głos rodziców jest dowodem ich zaangażowania w działania na rzecz poprawy warunków oraz możliwości diagnozy, terapii i edukacji ich dzieci.
Zdajemy sobie sprawę, że niniejsza publikacja nie rozwiąże wszystkich dotkliwych, praktycznych problemów związanych z nauczaniem i wspieraniem uczniów z tym zaburzeniem. Liczymy jednak na to, iż w niewielkim choćby stopniu pozwoli zrozumieć trudności dzieci i nauczyć się dostrzegać ich mocne strony. Wiemy przecież, że chcąc dziecku pomóc, musimy je poznać, zrozumieć i zaakceptować.
ze wstępu
Anna Paluch
Niniejszy opis podlega ochronie w myśl Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabrania się kopiowania oraz rozpowszechniania zdjęć i opisu (w całości lub w części) bez zgody właściciela strony.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Komlogo Piotr Gruba, ul. Pszenna 2, 44-109 Gliwice (PL), adres e-mail: info@komlogo.pl
Tagi: rozwój mowy, logopedia, ćwiczenia, komunikacja, afazja, terapia, diagnoza
Zaproponuj swój Tag dla tego produktu
Spis treści:
Anna Paluch
WPROWADZENIE – PODSTAWOWE INFORMACJE O ZABURZENIU . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 8
Izabela Jackowska, Katarzyna Komar, Katarzyna Świątkowska
SPECYFICZNE I NIESPECYFICZNE OBJAWY NIEDOKSZTAŁCENIA MOWY O TYPIE AFAZJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Jadwiga Polakiewicz
WARUNKI EFEKTYWNEJ EDUKACJI DZIECI AFATYCZNYCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Jadwiga Polakiewicz
TRUDNOŚCI SZKOLNE DZIECI AFATYCZNYCH – WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI . . . . . . 24
Mariola Słupek
„NIEZBĘDNIK” NAUCZYCIELA W PRACY Z DZIECKIEM AFATYCZNYM . . . . . . . . . . 36
Katarzyna Gorzko, Anna Paluch, Anna Pasek
JAK POSTĘPOWAĆ W PRZYPADKU OPÓŹNIENIA LUB ZABURZENIA ROZWOJU JĘZYKA I MOWY DZIECKA. KOLEJNE KROKI-WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI . 42
Elżbieta Drewniak-Wołosz
WSTĘP DO STUDIÓW ZABURZENIA DZIECI AFATYCZNYCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Izabela Jackowska
PIOTRUŚ – DZIECKO Z NIEDOKSZTAŁCENIEM MOWY O TYPIE AFAZJI MIESZANEJ Z PRZEWAGĄ ZABURZEŃ EKSPRESJI MOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Katarzyna Świątkowska
ANIA – DZIECKO Z NIEDOKSZTAŁCENIEM MOWY O TYPIE AFAZJI MIESZANEJ Z PRZEWAGĄ ZABURZEŃ PERCEPCJI MOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Katarzyna Komar
KRZYŚ – DZIECKO Z NIEDOKSZTAŁCENIEM MOWY O TYPIE AFAZJI MIESZANEJ Z PRZEWAGĄ ZABURZEŃ PERCEPCJI MOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
SŁOWNICZEK TERMINÓW OPISUJĄCYCH ISTOTNE OBJAWY WYSTĘPUJĄCE U DZIECI Z NIEDOKSZTAŁCENIEM MOWY O TYPIE AFAZJI . . . . . . 76
ZALECANA LITERATURA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
NOTKI O AUTORACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
OPINIE I DOŚWIADCZENIA RODZICÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
EDUKACJA DZIECKA Z AFAZJĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
PRZYKŁADOWE OPINIE RODZICÓW W CAŁOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO PRZEZ DZIECI Z AFAZJĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
-
Bardzo przydatna pozycja dla nauczycieli i opiekunek w przedszkolach. Łatwe i celne wskazówki do pracy z dzieckiem afatycznym.